ציור בקפה

ציירו לך בקפה – איך עשו את זה?

בכל בוקר, רבים מאתנו פותחים את היום בספל קפה מעורר. מי שבוחר לרכוש את כוס הקפה שלו מבתי קפה המעסיקים בריסטה מקצועי, ייתכן שיהנה מהקפה שלו עוד יותר ציור בקפה.

מקור ההנאה לא יהיה בהכרח מהקפה המשובח או מהמרקם העשיר של החלב; דווקא אופן ההגשה הוא זה שיעלה חיוך על השפתיים. הכוונה כמובן היא לאותם ציורים מפתיעים שבאמצעותם הופכת כוס הקפה ליצירת אומנות. אז איך עושים את זה?

איפה התחיל ציור בקפה?

ציור בקפה, המכונה באנגלית Latte Art, הפך זה מכבר לתחום בפני עצמו בתוך עולם האומנות, ולא בכדי. בדרך כלל כאשר נזמין ספל קפה הפוך, נקבל כוס המעוטרת בדגם של לב או בדגם של עלה, אך מי שמתמחה בנושא, ומתייחס לנושא ברצינות הראויה, יצליח ליצור ציורים של ממש בספל החם.

למעשה, אין מדובר באומנות חדשה, ושורשיה מצויים אי שם בשנות השמונים של המאה ה-20. דיוויד שומר (Schomer), בעל בית קפה בסיאטל, החליט להכניס מעט עניין בתחום המנומנם של משקאות האספרסו והחל להגיש את הקפה שלו כשהוא מעוטר בציורים שונים.

אחת הצורות המזוהות עימו ביותר היא כמובן צורך הלב, וגם ציור העלה המפורסם פותח על ידו. מאז ימיו של שומר התפתח התחום ונוספו צורות רבות אחרות כגון פרפר, ברור וגם הסמיילי הבלתי נמנע.

ציור בקפה

זה לא קסם – זה החלב

ציור בקפה הוא כמובן מיומנות נרכשת, כשיש ציורים המיועדים למתחילים בתחום, וישנן צורות מורכבות יותר המיועדות למי שכבר צבר מעט ניסיון. מי שמעוניין להתנסות באומנות הזאת, כדאי שיידע שבדרך כלל היא דורשת מכונת קפה מקצועית ומכשיר הקצפה ראוי.

לא ניתן יהיה לצייר בקפה באמצעות חלב ניגר ונס קפה. על מנת שניתן יהיה ליצור את אותם צורות ייחודיות יש לשנות את המבנה של החלב באמצעות הקצפתו. חלב מורכב בחלבונים, מסוכר ומשומן, ובאמצעות ההקצפה ניתן לפרק את השומן ואת הסוכר וליצור את המרקם הנדרש.

את הציור ניתן ליצור באחת משתי הדרכים הבאות. השיטה הפשוטה, המשמשת בדרך כלל בבתי הקפה, היא מזיגת החלב המוקצף על כוס האספרסו. המזיגה אינה נעשית סתם כך, אלא הבריסטה נדרש לבצע תנועות יד מסוימות המאפשרות ליצור את הצורה הרצויה.

השיטה השנייה, המאפשרת יצירה של ציורים מורכבים הרבה יותר, ידועה בשם חריטה; ציור בדרך זה (Etching) כולל שימוש בקיסם דק שבאמצעותו משרטטים קווים דקים בחלק שנמזג על מנת האספרסו.

אפשר ללמוד את זה

אומנות הציור בקפה היא כיום ענף מקצועי של ממש, וישנן תחרויות עולמיות שבהן ניתן להשתתף. אבל לפני שממהרים להירשם, חשוב כמובן לרכוש את המיומנות הבסיסית. ראשית, לפני שמתחילים, כדאי לשים לב כי אכן הושגה רמת ההקצפה הראויה; ללא תנאי בסיסי זה, לא ניתן יהיה ליצור אף לא את הציור הפשוט ביותר.

תנאי נדרש נוסף הוא יכולת קואורדינציה בסיסית, ועל כן מומלץ אולי להתחיל את האימונים בנוזל אחר כמו מים או מיץ; לפחות עד שאתם מסגלים לעצמכם את התנועות הנדרשות.

ברשת האינטרנט ניתן למצוא סרטונים רבים שיסייעו לכם ללמוד את אופן הכנת הציורים השונים, כל שנדרש כעת הוא התמדה וסבלנות. גם אם לא תשיגו את הגביע בתחרות הציור, מי שיש לו למשל מכונת קפה למשרד, יוכל לפחות לשמח את עמיתיו לעבודה.

תגובות
כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *