ערביקה או רובוסטה - ההבדלים ביניהם

הקפה כבר מזמן אינו עוד משקה פופולרי; נקשרו בו סיפורים רבים ואגדות אינספור, וכל אחד מוצא את הסוג האהוב עליו, שהוא כמובן הטוב ביותר, לדעתו. אחת המחלוקות המורכבות ביחס לקפה ולטעמו נוגעות לשאלה איזה סוג קפה הוא העדיף – ערביקה או רובוסטה.

אין אפשרות להכריע בסוגיה זו באופן חד משמעי, שכן היא נוגעת לשאלת הטעם האישי, אך אפשר בהחלט להציג את ההבדלים שבין שני סוגי קפה אלו.

פולי ערביקה

זן זה של קפה (Arabica) התגלה במאה ה-18, ושמו נגזר ממקורו – חצי האי ערב. יחד עם זאת, פולי קפה מסוג זה קיימים גם בתימן, בסודן ובאתיופיה. על פי אחת האגדות, הפולים התגלו לראשונה באתיופיה כאשר רועה צאן שם לב להתנהגותן החריגה של העזים, לאחר שאלו אכלו מפירותיו של שיח הקפה.

הערביקה אכן כולל קפאין, אך בכמות נמוכה יחסית לזן הרובוסטה (0.8% – 1.7%) ועל כן טעמו של קפה מסוג זה הוא עדין יותר. אך חשוב לזכור כי טעמו של הקפה מושפע באופן משמעותי מאופן הגידול של הקפה, מהאזור שבו הוא גדל ומשיטות העיבוד שלו.

יש הטוענים כי זן הערביקה איכותי יותר מזן הרובוסטה ואולי מסיבה זו הוא נפוץ יותר ותופס כ-70% מנתח השוק. על אף פי כן, חשוב לזכור כי קפה הערביקה מיוצר במקומות שונים ברחבי העולם, ולכל תת-זן מקבוצה זו טעם ייחודי משלו.

השתייכות לזן הערביקה אינה מבטיחה בהכרח את איכותו של הקפה, ולצד זה, יש לשקול כאמור גם את הטעם האישי המשתנה מאדם לאדם.

פולי הרובוסטה

קפה מסוג רובוסטה (canephora) חולש כאמור על שליש משוק הקפה העולמי. הוא התגלה בסוף המאה ה-19, ונפוץ בעיקר באינדונזיה, ברזיל, הודו, ויטנאם ואפריקה. בניגוד לזן הערביקה הדורש תנאי גידול דקדקנים יותר, זן הרובסטה נחשה לעמיד הרבה יותר וניתן לגדל אותו כמעט בכל מקום.

חשוב גם להזכיר כי אף על פי שהרובוסטה נחשב לאיכותי פחות, על מנת לגדל אותו נדרשת כמות מועטה יחסית של חומרי הדברה, אולי מכיוון שטעם שלו נחשב למריר הרבה יותר לעומת פולי הערביקה.

גם כמות הקפאין של הרובוסטה היא גדולה באופן משמעותי – 1.6% – 2.8%, ועל כן ניתן למצוא זן בתערובות שונות ובאבקות של קפה נמס. סוג זה של קפה, שהוא גם זול ועמיד הרבה יותר, נחשב לעממי בשל קלות הייצור היחסית שלו.

אז מה עדיף ערביקה או רובוסטה?

כאשר מנהל בית עסק מחפש מכונת קפה מומלצת הוא מעוניין לצייד אותה בקפה באיכות גבוהה. מכונת קפה למשרד משמשת לא רק את עובדי המשרד, אלא גם את האורחים המגיעים לפגישות חשובות, ועל כן חשוב לבעל העסק לבחור בזן האיכותי ביותר עבור אורחיו ולקוחותיו.

בהקשר לכך, הזן הנחשב לטוב יותר מבין השניים הוא כאמור זן הערביקה, שטעמו מעודן הרבה יותר. יחד עם זאת, יש מי שיעדיף דווקא את טעמו המריר והעשיר של הרובוסטה ואת ההשפעה המעוררת שלו.

ייתכן כי יש מקום להצטייד בשני סוגים אלו ולהשתמש בהם בהתאם לנסיבות; כאשר מעוניינים למשל להרשים לקוחות או אורחים חשובים הבאים לבקר, כדאי לבחור בזן המעודן יותר; לעומת זאת, בזמן שעורכים ישיבות ארוכות המצריכות ריכוז רב, לעתים דווקא הזן החזק והמעורר יהיה מתאים יותר. לרוויה!

תגובות
כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *