כמה קפה מומלץ לשתות ביום?

המשקה שכולם שותים

יש משהו אחד המשותף לחלק גדול מתושבי העולם. כשהם קמים בבוקר, עוד לפני שהם פותחים את המחשב או בודקים סטטוסים בפייסבוק, הם מכינים לעצמם כוס קפה.

שתיית קפה אינה מנהג חדש, ואפילו המלחין המהולל באך כתב קנטטה המוקדשת לקפה. בשיר זה משוכנע אב נואש כי בתו לא תתחתן אם לא תוותר על מנהג שתיית הקפה שלה.

היא בתגובה אומרת: " אם לא יורשה לי לשתות שלוש פעמים ביום ספלון קפה, אצטמק מרוב עינויים כמו צלי של עז". גם בסופו של השיר לא מוותרת הבת על כוס הקפה שלה. ואכן יש סיבה טובה לכך שמכונת קפה למשרד היא אחד מהדרישות הבסיסיות מכל מטבחון משרדי.

הקפאין שבקפה הוא חומר מעורר הגורם להפרשת אדרנלין ודופמין וכך כחצי שעה עד שעה לאחר ששותים את כוס הקפה מורגשת תחושת העוררות ויכולת הריכוז גדלה.

למי זה טוב?

כמות הקפאין בקפה משתנה בהתאם לאופן הכנת המשקה וסוג הפולים שבהם נעשה שימוש. אף על פי שקיימים זנים רבים של קפה, ניתן לחלק אותם לשני סוגים עיקריים: הרובוסטה (Robusta) והערביקה (Arabica).

ברובוסטה ריכוז הקפאין הוא גבוה יותר, אך הוא נחשב איכותי פחות מהערביקה. מבין כל משקאות הקפה, בקפה הטורקי כמות הקפאין הגבוהה ביותר, כשגם קפה פילטר מכיל ריכוז גבוה למדי.

קפאין ניתן למצוא גם בתה בריכוזים נמוכים יותר, וגם בשוקו. משקאות המכילים כמות קפאין גבוהה, מומלץ שלא להגיש לילדים בשל ההשפעה האפשרית על מערכת הלב. גם נשים בהריון כדאי שיצרכו לא יותר משתיים-שלוש כוסות קפה ביום.

מלבד שני מקרים אלו, ואם לא קיימת הוראה אחרת של רופא המשפחה, הרי שהמשקה המעורר הזה יכול להתאים לכולם.

יתרונות הקפה

מדי שנה מתפרסמים מחקרים שונים הנוגעים להשפעותיו המטיבות של הקפה. סקירת המאמרים הללו מעלה כי לשתיית הקפה מספר יתרונות בולטים. שתייה מתונה של קפה עשויה לסייע בהפחתת התחלואה במחלות כגון אלצהיימר ודמנציה ופרקינסון.

ישנם מחקרים שמצאו כי שתיית קפה באופן קבוע עשויה להפחית את הסיכון למחלות לב וכלי דם, ומחקרים חדשים יותר הצביעו על כך ששתיית קפה עשויה להפחית את הסיכון לחלות בסוגים שונים של סרטן.

כל מי שנהנה משתיית קפה ישמח בוודאי לשמוע נתונים אלו, אך למעשה הסיבה העיקרית שבגללה מכונת אספרסו למשרד היא מצרך הכרחי היא פשוטה הרבה יותר; הקפה מעורר אותנו, מחדד את יכולת הריכוז שלנו, מגביר את הפרודוקטיביות במקום העבודה, וכמובן – הוא מסתדר נהדר עם מאפה של בוקר.

 כמה תשתו?

לשאלה כמה קפה מומלץ לשתות ביום אין תשובה אחת חד משמעית, והיא תלויה כמובן בכל אדם ואדם. כאמור לאוכלוסיות  מסוימות, כגון נשים בהריון, מומלץ שלא להפריז בשתיית הקפה, אך בדרך כלל שתייה מתונה של קפה יכולה רק להועיל.

שתייה מתונה של קפה נעה סביב ה-400 מ"ג קפאין ביום, כך שמספר הכוסות המומלץ משתנה בהתאם לסוג הקפה שאותו שותים. מי שאוהב את הקפה שלו חזק (כמו קפה טורקי למשל) מומלץ שיסתפק בשלוש עד ארבעה כוסות ביום.

מי שאוהב קפה חלש יותר יכול לשתות גם שש ספלי קפה ביום. בכל מקרה את שתיית הקפה מומלץ ללוות בשתייה מספקת של מים. הכי חשוב – לכל קפה הטעם הייחודי שלו, ולכן מומלץ תמיד להתנסות בטעמים חדשים. לבריאות!

תגובות
כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *